Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Co dziesiąta firma rezygnuje z terminali, gdy przestają być darmowe. W Polsce może przybyć pół miliona tych urządzeń 

Blisko dwie trzecie ankietowanych uważa, że 100 zł to odpowiednia kwota limitu płatności bez PIN, a jedna czwarta chciałaby jej podniesienia do 200 zł

W ramach kampanii Warto Bezgotówkowo zaprezentowano dzisiaj wyniki badania "Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2020". Pokazują one, że Polacy coraz częściej sięgają po tę formę płatności za usługi i zakupy. Wśród najpopularniejszych instrumentów płatniczych wygrywa karta. W odpowiedzi na pytanie o najczęstszą formę płatności bezgotówkowych większość respondentów (62 proc.) wskazała właśnie na nią. Co prawda, przed rokiem było ich o 4 proc. więcej, ale zdaniem komentującego tę zmianę Waldemara Zbytka, prezesa Warszawskiego Instytutu Bankowości, to efekt rozwoju e-commerce oraz związanego z nim wzrostu popularności płatności w internecie. Natomiast przy pomocy urządzeń mobilnych płaci 7 proc. badanych, a gotówkę wybiera 20 proc.

Przeczytajcie także: Revolut Bank już oficjalnie w Polsce

W ciągu roku wzrosła liczba badanych, którzy nie korzystają już z bankomatów (z 8 do 11 proc.). Jednocześnie osoby, które wciąż używają z tych maszyn, pobierają jednorazowo większą kwotę (powyżej 100 zł).

A jak Polacy odnoszą się do obecnego limitu płatności bez podawania kodu PIN? Blisko dwie trzecie ankietowanych uważa, że 100 zł to odpowiednia kwota, a jedna czwarta chciałaby jej podniesienia do 200 zł.

W przypadku opinii na temat rozwoju płatności bezgotówkowych w Polsce: 62 proc. badanych twierdzi, że jego tempo powinno pozostać na obecnym poziomie, by klienci mieli wybór. Z kolei 26 proc. twierdzi, iż zmiany mogłyby przyspieszyć, by szybciej ograniczyć rolę gotówki.

Przeczytajcie także: Wygodne płatności za usługi premium na gdańskim lotnisku

Pandemia ma poważny wpływ na przyzwyczajenia Polaków. Aż 38 proc. ankietowanych wskazało, że koronawirus skłonił ich do częstszego korzystania z płatności bezgotówkowych. Więcej, bo 45 proc. nie zauważyło zmian, ale trzeba mieć na uwadze, że w tym gronie znajdują się osoby, które już wcześniej kładły duży nacisk na płatności cyfrowe. Ponad połowa badanych zauważyła też w czasie pandemii wzrost liczby punktów handlowo-usługowych, w których można zapłacić bezgotówkowo. A gdzie jest z tym najgorzej? Zdecydowana większość respondentów wskazała na targowiska i bazary, ale problem dotyczy także sektora usług. Warto podkreślić, że Polacy pozytywnie oceniają dostęp do płatności bezgotówkowych w swoim otoczeniu – 27 proc. badanych twierdzi, że jest on bardzo dobry, a 56 proc., że raczej dobry.

Ciekawie prezentują się dane dotyczące mikropłatności. Korzysta z nich już 60 proc. ankietowanych, głównie przy płaceniu za parkingi, komunikację miejską czy bramki na autostradach. Po kilkanaście procent badanych wskazało też na automaty vendingowe czy aplikacje mobilne, w tym gry.

Przeczytajcie także: MojeID zapewnia już dostęp do aplikacji mObywatel

Podczas konferencji przypomniano, że w na polskim rynku działa już ponad milion terminali, z czego 335 tys. urządzeń dzięki inicjatywie fundacji Polska Bezgotówkowa. Obecnie program ten odpowiada za ponad 90 proc. przyrostu nowych terminali. Z oferty fundacji skorzystało już ponad 242 tys. podmiotów i w przeważającej mierze były to małe firmy. Około 7 tys. urządzeń trafiło do sektora publicznego. Eksperci szacują, że w ciągu kilku najbliższych lat na rynku może się pojawić 500-600 tys. nowych terminali. Istotne jest to, że uczestnicy programu Polska Bezgotówkowa po zakończeniu okresu, w którym za urządzenie nie trzeba płacić, w zdecydowanej większości nadal z niego korzystają. Terminale zwraca 10 proc. akceptantów.

Więcej informacji zaprezentowanych podczas konferencji znaleźć można pod tym adresem.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies