Polacy ufają bankom tradycyjnym, ale oczekują od nich oferty zbliżonej do tej, którą proponują fintechy
Mastercard opublikował wyniki badania "Banking Evolution Study", w którym przyjrzano się bankowości cyfrowej. Okazuje się, że pandemia koronawirusa miała na nią wyraźny wpływ i pociągnęła za sobą wzrost popularności rozwiązań internetowych, w tym mobilnych. Apetyt rośnie jednak w miarę jedzenia: konsumenci mają coraz większe oczekiwania wobec dostawców usług finansowych.
Ponad połowa Polaków, biorących udział w ankiecie, zadeklarowała, że korzysta z bankowości internetowej częściej niż przed wybuchem pandemii. Co ciekawe, jest to najwyższy wynik w Europie. Użytkownicy doceniają rozwiązania tego typu przede wszystkim za oszczędność czasu (77 proc.), prostotę i łatwość użytkowania (71 proc.) oraz dostępność (55 proc.). Na atut w postaci niskich kosztów wskazało 30 proc. ankietowanych.
Prawie wszyscy respondenci (96 proc.) są pozytywnie nastawieni do rosnącej roli cyfryzacji w bankowości i finansach, ale blisko połowa zwraca uwagę na fakt, że nowe rozwiązania muszą zapewniać właściwy poziom bezpieczeństwa. Interesująco przedstawiają się dane dotyczące możliwości zrezygnowania w ciągu najbliższego roku z usług tradycyjnego banku na rzecz podmiotu oferującego wyłącznie usługi online. Wskazał na to niemal co czwarty ankietowany. Jednocześnie aż 79 proc. badanych od swoich dostawców usług finansowych oczekuje zmian w ofercie. Pojawiają się postulaty m.in. uproszczenia obsługi (29 proc.), kontroli nad wydatkami w czasie rzeczywistym (25 proc.) czy większej elastyczności – np. opcji konsultacji przez całą dobę.
Na co Polacy zwracają uwagę, wybierając dostawcę usług finansowych? Liczy się przede wszystko bezpieczeństwo pieniędzy i danych, niskie koszty i dodatkowe korzyści oraz wygoda. Blisko dwie trzecie uczestników badania słyszało o koncepcji otwartej bankowości. Czterech na dziesięciu respondentów chciałoby korzystać z aplikacji umożliwiającej kontrolę i nadzór nad wszystkimi kontami w różnych bankach. Z kolei 28 proc. ankietowanych jest zainteresowanych rozwiązaniami, oferującymi wysoką personalizację usług finansowych w oparciu o dane finansowe zebrane z różnych źródeł.
Chociaż wśród Polaków rośnie zainteresowanie bankami online, fintechami, to największym zaufaniem obdarzają oni banki tradycyjne. Dwie trzecie badanych uznaje swój bank za najważniejsze źródło informacji i porad finansowych. Polacy ufają bankom bardziej niż inni Europejczycy. Warto też dodać, że bankowe aplikacje mobilne wśród badanych z Polski są popularniejsze od aplikacji mediów społecznościowych (68 wobec 56 proc.). Równocześnie blisko połowa badanych Polaków wyraziła zainteresowanie przekazywaniem pieniędzy znajomym za pośrednictwem aplikacji społecznościowej, np. WhatsApp.
W badaniu pojawiło się także pytanie o powody, dla których instytucje finansowe współpracują z firmą Mastercard. Ankietowani Polacy wskazali na innowacyjne i przyszłościowe technologie amerykańskiej organizacji (38 proc.), jej wiarygodność (39 proc.) oraz dostępność w wielu miejscach na świecie (42 proc.). Około jedna trzecia ankietowanych z Polski uważa, że współpraca różnych podmiotów w zakresie usług finansowych będzie w przyszłości coraz częstsza.