Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Zdalne otwieranie rachunków osobistych to już standard. Oto 12 banków z Polski, w których można to zrobić przez apkę lub komputer

Usługa jest szczególnie potrzebna w okresie pandemii, gdy możliwość zakładania kont w oddziałach jest ograniczona

Możliwość otwierania rachunków bankowych przez aplikacje mobilne czy strony internetowe pojawiła się na polskim rynku już kilka lat temu. Początkowo usługa nie cieszyła się zbyt wielką popularnością, a i instytucje nie miały serca do szybkiego rozwijania jej, na co wpływ mogły mieć na przykład wymagające warunki stawiane przez Komisję Nadzoru Finansowego.

Przeczytajcie także: PKO BP zwiększa zakres otwartej bankowości

Pierwsze doświadczenia banków ze zdalnym zakładaniem rachunków pokazały też, że klienci bardziej preferują proces w pełni automatyczny, w trakcie którego wszystkie czynności wykonuje się bez konieczności połączenia z doradcą banku. Stąd prawdopodobnie część instytucji, jak mBank czy Alior po udostępnieniu procesów z wykorzystaniem wideorozmowy zdecydowały o unowocześnieniu swoich usług i wprowadziły rozwiązania z weryfikacją przez selfie.

Przeczytajcie także: Alerty BIK dla klientów ING Banku Śląskiego

Pandemia koronowirusa pokazała, jak ważne dla funkcjonowania instytucji w okresie zagrożenia epidemicznego jest posiadanie nowoczesnego systemu zdalnej akwizycji klientów. Banki, które do tej pory nie miały oferty w tym zakresie, musiały szybko nadrobić dystans dzielący je od konkurencji. W tym roku możliwość zdalnego otwierania kont wprowadziły m.in. ING, Millennium, BNP Paribas, PKO BP czy Citi Handlowy. Część z tych instytucji zrobiła to własnymi siłami, inne przy wsparciu zewnętrznych podmiotów, takich jak np. Identt czy Onfido. Poniżej lista banków, w których konto możecie założyć i aktywować bez wychodzenia z domu.

Alior

Alior był jednym z pierwszych banków na polskim rynku, który wiosną 2017 r. umożliwił nowym klientom otwieranie rachunków za pomocą wideoweryfikacji. Natomiast w tym roku udostępniono klientom możliwość zakładania kont przez aplikację mobilną. W pełni automatyczne rozwiązanie jest dostępne dla użytkowników urządzeń z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi. Wdrożenie przeprowadzono przy współpracy z firmą Onfido.

BNP Paribas

BNP Paribas wprowadził możliwość zakładania rachunków przez aplikację mobilną GOmobile kilka miesięcy temu. Aby skorzystać z tej innowacji, należy zainstalować apkę na smartfonie i złożyć wniosek o nowe konto. W trakcie procesu należy zeskanować aparatem telefonu swój dowód osobisty i wykonać kilka krótkich nagrań twarzy. BNP Paribas wykorzystuje w oferowanym przez siebie procesie narzędzia opracowane przez spółkę Autenti.

Citi Handlowy

Bank oferuje możliwość otwierania rachunków zdalnie przez aplikację mobilną na urządzeniach z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi. Proces jest w pełni automatyczny, ale w razie potrzeby klient w jego trakcie może połączyć się z doradcą banku.

Credit Agricole

Credit Agricole umożliwia zdalne zakładanie rachunków przez aplikację mobilną "CA24 Otwórz Konto". Apka została udostępniona w grudniu ubiegłego roku. W przyszłości ma zostać zintegrowana z bankowością mobilną Credit Agricole. Aplikacja "CA24 Otwórz Konto" weryfikuje tożsamość klienta za pomocą biometrii twarzy (zdjęcie dowodu, zdjęcie twarzy klienta) oraz sprawdza autentyczność dowodu osobistego. Cały proces otwarcia rachunku wraz z podpisaniem elektronicznie niezbędnych dokumentów trwa maksymalnie kilkanaście minut.

Getin

Getin, podobnie jak kilka konkurencyjnych banków, proces zdalnego otwierania rachunku wdrożył przy współpracy z wrocławskim fintechem Identt. Getin pozwala otwierać konta przez aplikację mobilną w sposób całkowicie automatyczny. Rozwiązanie działa zarówno na urządzeniach z Androidem jak i iOS.

ING

Bank Śląski wprowadził możliwość zakładania rachunków przez aplikację mobilną na początku kwietnia 2020 r. Podobnie jak u większości konkurencji tak i w ING zdalna identyfikacja klienta jest oparta o metody biometryczne. W głównej mierze polega na porównywaniu rysów twarzy z tymi widniejącymi na fotografii w dowodzie tożsamości. Aby skorzystać z usługi, należy pokazać do kamery telefonu obie strony swojego dowodu osobistego, a następnie podczas "selfie" wykonać kilka ruchów głową.

mBank

Obecny teraz w aplikacji mBanku proces zakładania nowych rachunków przy wykorzystaniu selfie to drugie podejście tej instytucji do zdalnej aktywacji kont. Wcześniej instytucja oferowała już proces przy wykorzystaniu połączenia z doradcą. Obecnie wszystkie czynności klient wykonuje samodzielnie. mBank opracował swoją usługę samodzielnie i wprowadził do aplikacji działającej na urządzeniach z dwoma najważniejszymi systemami operacyjnymi.

Millennium

Również Millennium należy do tych banków, które umożliwiły zdalne zakładanie rachunków przez swoją aplikację mobilną w ciągu ostatnich kilku miesięcy. Przyspieszenie wdrożenia ma oczywiście związek z wybuchem pandemii koronawirusa. W przypadku Millennium aby założyć konto przez smartfona, nie trzeba instalować aplikacji. Wystarczy na telefonie uruchomić internetowy wniosek, dostępny na stronie banku. Następnie w trakcie jego wypełniania należy wykonać kilka zdjęć dowodu osobistego oraz twarzy. Wdrożenie zostało przeprowadzone przez wewnętrzne siły banku.

Nest

W Nest zdalnie rachunek można założyć tylko przy pomocy komputera – nie jest na razie dostępny podobny proces na urządzeniach mobilnych. W trakcie zakładania konta nowy klient Nest musi się także połączyć z doradcą banku, a w trakcie rozmowy z nim następuje weryfikacja tożsamości. Rozwiązanie wdrożono przy współpracy z firmą Identt.

Pekao

Pekao był pierwszym bankiem w Polsce, który w kwietniu ubiegłego roku umożliwił zakładanie rachunków przez selfie. Współpracował przy tym ze spółką Identt. Pekao jest też obecnie jednym z niewielu banków z Polsce, który przy pomocy selfie pozwala także otwierać rachunki biznesowe właścicielom firm.

PKO BP

PKO BP wdrożył zdalne otwieranie rachunków przy współpracy z firmą Identt. Wszystkie czynności związane z tym procesem klient wykonuje samodzielnie. Wystarczy, że zainstaluje aplikację mobilną IKO. Po uruchomieniu apki powinien uzupełnić podstawowe dane we wniosku o otwarcie konta oraz dokonać weryfikacji w trzech krokach. Cały proces trwa około kilkunastu minut. Rozwiązanie jest dostępne zarówno dla użytkowników smartfonów z Androidem jak i iOS.

Santander

Natomiast Santander był pierwszym bankiem z Polski, który pod koniec 2017 r. umożliwił klientom zakładanie rachunków zdalnie przez aplikację mobilną. W tym wypadku jednak, w przeciwieństwie np. do procesu oferowanego przez Pekao, konieczne jest połączenie z doradcą. Wideoweryfikacja osób składających wnioski o nowe konta w Santanderze działa także na komputerach. Wkrótce Santander zamierza udostępnić nowy proces otwierania rachunków przez apkę i selfie.

Fot. Pekao

Okiem eksperta

Transformacja cyfrowa banków i instytucji finansowych trwa już od kilku lat, ale to okres pandemii zdecydowanie ją przyspieszył. Bardzo szybko i dobrze na pandemię zareagowały największe banki, takie jak Pekao czy PKO BP. W tym trudnym czasie potrafiły utrzymać ciągłość świadczonych usług i przyspieszyć wdrożenie innowacyjnych rozwiązań. Zauważyliśmy rosnące zainteresowanie rozwiązaniami bazującymi na sztucznej inteligencji, a nasze produkty są uznawane za punkt strategiczny w procesie digitalizacji banków. Potwierdzanie tożsamości online poprzez proces zdalnej weryfikacji stał się już standardem w polskim sektorze finansowym. Warto wspomnieć, że nie tylko banki, ale i także firmy z branży ubezpieczeniowej, pożyczkowej i leasingu przyspieszyły proces cyfryzacji i automatyzacji w swojej strategii biznesowej. Obserwujemy bardzo silne zainteresowanie taką formą pozyskania klientów i cieszymy się, że jako dostawca automatycznych systemów wspomagających potwierdzanie tożsamości możemy pomóc otwierać nowe kanały dystrybucji. Weryfikacja tożsamości online nie jest już środkiem tymczasowym, a zdecydowanie docelowym.

Nasze doświadczenia współpracy z klientami z sektora finansowego pokazują, że wdrożenie zdalnej weryfikacji powoduje prawdziwą transformację funkcjonowania instytucji na wielu płaszczyznach: digitalizacja procesów, nowe kanały pozyskania klienta, zwiększenie dostępności usług, minimalizacja fraudów w oparciu o fałszywą tożsamość a przede wszystkim optymalizacja kosztów pozyskania i obsługi klienta. W ostatnim czasie zauważyliśmy większe zainteresowanie ze strony firm ubezpieczeniowych. Nadal jednak taka metoda weryfikacji nie jest jeszcze popularna w tym sektorze. Nie wiemy jak długo jeszcze potrwa trudna sytuacja pandemiczna i ograniczony kontakt osobisty, w związku z tym uważamy, że wykorzystanie systemów wspomagających potwierdzanie tożsamości w sposób zdalny w sektorze ubezpieczeniowym da niewątpliwie dużą przewagę konkurencyjną i umożliwi potencjalnym klientom stały oraz łatwy dostęp do usług ubezpieczeniowych.

Adam Łabęcki
Identt

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies