Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Inpost coraz bliżej giełdowego debiutu. Cena akcji w przedziale 14-16 euro daje wycenę spółki na poziomie 8 mld euro

Zapisy na akcje Inpostu startują dzisiaj i potrwają do 28 stycznia. Debiut na giełdzie w Amsterdamie zaplanowano na 29 stycznia

Inpost powinien już 29 stycznia zadebiutować na giełdzie Euronext Amsterdam. Zapisy na akcje największego operatora paczkomatów w Polsce zaczynają się dzisiaj i potrwają do 28 stycznia. Inwestorom zaoferowano 175 mln akcji firmy (należą do dotychczasowych akcjonariuszy), co stanowi 35 proc. kapitału spółki. Przedział cenowy w pierwszej ofercie publicznej wynosi 14-16 euro. Pozwala to szacować wartość oferty na ok. 2,5 mld euro, a kapitalizację Inpostu nawet na poziomie 8 mld euro.

Przeczytajcie także: Czy Polska potrzebuje cyfrowej waluty banku centralnego?

Zapowiedzi, które jeszcze kilka tygodni temu przez część rynku nie były odbierane zbyt poważnie, nabrały bardzo realnych kształtów. Inpost po kilku latach przerwy wraca na giełdę i to przy możliwej kapitalizacji przekraczającej 30 mld zł. Warto przypomnieć, że gdy Advent International, fundusz, do którego należy obecnie Inpost, zdejmował z warszawskiego parkietu spółki Rafała Brzoski, wydał na to kilkaset mln zł. Biznes logistyczny został potem dofinansowany, ale nie w kwocie, która mogłaby tłumaczyć tak wysoką wycenę.

Inpost na przestrzeni ostatnich lat poważnie urósł, kluczowy był zwłaszcza rok 2020, gdy do sieci paczkomatów dodano 4 tys. maszyn (obecnie jest ich ponad dziesięć tys.). Firma zapowiada dalszy rozwój i stawianie automatów m.in. wewnątrz budynków. Ewentualnemu zainteresowaniu inwestorów sprzyja także euforia wokół dynamicznego rozwoju e-commerce w czasie pandemii. Najlepszym dowodem na to był giełdowy debiut Allegro, którego kapitalizacja sięgnęła nawet 100 mld zł.

Przeczytajcie także: Będą zmiany we władzach Polski Bezgotówkowej

To właśnie w Allegro można upatrywać kolejnego czynnika podbijającego wycenę Inpostu. Nie brakuje opinii, że właściciele paczkomatowego biznesu prowadzą grę z polskim potentatem e-commerce oraz jego ewentualnymi konkurentami: Amazonem i Alibabą. Przejęcie Inpostu przez którąś z tych firm dałoby jej przewagę nad konkurencją. O tym, że automaty paczkowe są dla nich istotne, mogą świadczyć m.in. niedawne doniesienia o planach stworzenia takiej sieci w Warszawie przez chińskiego giganta handlu internetowego. Allegro ponoć nosi się z podobnym zamiarem i w krótkim czasie chce postawić nawet kilka tysięcy maszyn w całej Polsce.

KATEGORIA
E-COMMERCE
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies