Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Szara strefa w pandemii wzrosła. I to mimo popularyzacji płatności bezgotówkowych

Zdaniem prezesa Polski Bezgotówkowej pandemia przyspieszyła niektóre procesy, a obecna popularność płatności bezgotówkowych to efekt wcześniejszych działań

Instytut Prognoz i Analiz Gospodarczych Fundacja Naukowa wskazał, jak co roku, Dzień wyjścia z szarej strefy gospodarczej. W tym roku przypadł on 8 marca. Oznacza to, że od tego dnia produkcja odbywa się wyłącznie w oficjalnym obiegu gospodarczym (umownie), a polska gospodarka symbolicznie opuszcza szarą strefę. Z tej okazji IPAG zaprezentował raport poświęcony zjawisku szarej strefy w Polsce (znajdziecie go pod tym adresem). Partnerem tegorocznej edycji dokumentu jest Fundacja Polska Bezgotówkowa

Przeczytajcie także: IdoSell wprowadza odpowiednik Smarta – Smile

Prognozowany przez Instytut udział szarej strefy w tworzeniu tegorocznego PKB ma wynieść 18,3 proc., co przekłada się na 469 mld zł. To nieznacznie więcej niż w 2020 roku, gdy było to 18,0 proc. i 447 mld zł. Rozwojowi szarej strefy sprzyja pandemia: zyski wielu przedsiębiorców spadły, przez co szukają oni pieniędzy działając nieoficjalnie. Jednocześnie rosną ceny, pojawiły się nowe podatki, podniesiona została też płaca minimalna – wszystkie te czynniki sprzyjają działaniu w szarej strefie. Nie można też zapominać o koncentracji służb na walce z pandemią, przez co zwalczanie szarej strefy zeszło na dalszy plan.

Z drugiej strony pandemia sprzyjała popularyzacji obrotu bezgotówkowego. Dotyczy to zarówno handlu stacjonarnego, jak i zakupów online. A to właśnie płatności bezgotówkowe ograniczają zasięg szarej strefy. Jak przekonuje IPAG, powołując się na badania i doświadczenia z różnych krajów, w efekcie wpływa to pozytywnie na wzrost gospodarczy. Podczas konferencji towarzyszącej prezentacji raportu zauważono jednak, że obrót bezgotówkowy ogranicza szarą strefę, ale jej nie eliminuje – część pieniędzy przekazywanych cyfrowo może funkcjonować poza oficjalnym obiegiem.

Przeczytajcie także: Twisto zwraca 5 proc. kwot wydanych na zakupy spożywcze

Biorący udział w konferencji poświęconej prezentacji raportu Mieczysław Groszek, prezes Fundacji Polska Bezgotówkowa, zwrócił uwagę na popularyzację obrotu bezgotówkowego nie tylko z uwagi na wygodę czy kwestie bezpieczeństwa, ale też atrakcyjność rozwiązań – dla młodszego pokolenia są one po prostu ciekawe z technicznego punktu widzenia. Jednocześnie podkreślił, że pandemia przyspieszyła niektóre procesy, ale ich nie wykreowała. Rozwiązania były szybko dostarczane na rynek, ponieważ pracowano nad nimi wcześniej. Działania te pozwoliły płynnie przechodzić z płatności gotówkowych do bezgotówkowych. Prezes odniósł się także do słów szefa NBP i działań tej instytucji w zakresie promowania gotówki. Szef Polski Bezgotówkowej zauważył, że potrzebne są obie formy płatności i faworyzowanie jednej z nich nie ma sensu.

Fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała też o wsparciu prowadzonej przez ZUS kampanii edukacyjnej Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo. Jej celem jest edukacja finansowa, zwłaszcza w zakresie bankowości elektronicznej. Akcja skierowana jest przede wszystkim do emerytów i rencistów, którzy mają poznać zalety otrzymywania świadczeń bezpośrednio na konto bankowe. A należą do nich: większe bezpieczeństwo, wygoda, cyfrowy dostęp do niektórych urzędów. Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

KATEGORIA
KARTY
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies