Unowocześnienie rozwiązania ma potrwać półtora roku. Powinno się rozpocząć po rozstrzygnięciu przetargu
Asseco, wykonawca i operator systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP), chce się podjąć jego modernizacji – firma jako jedyna złożyła ofertę w przetargu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Unowocześnienie ma polegać na wprowadzeniu aplikacji w miejsce stosowanej dzisiaj plastikowej karty. Oferta spółki opiewa na blisko 123 mln zł, podczas gdy budżet zamówienia określono na 140 mln zł brutto.
Na temat planowanej modernizacji systemu mogliście już przeczytać w serwisie cashless.pl, m.in. przy okazji informacji o likwidacji 40 Punktów Obsługi Klienta Śląskiej Karty Usług Publicznych. Już wtedy mowa była o możliwości zdalnego załatwiania spraw związanych z kartą – zarówno przez Portal Klienta ŚKUP, jak i aplikację Mobilny ŚKUP. Proces cyfryzacji ma jednak pójść dalej – wspomniane rozwiązania należy nazwać doraźnymi.
Karta ŚKUP jest, póki co, jedynym nośnikiem biletów okresowych oraz informacji na temat przysługujących pasażerom zniżek. System zbudowało konsorcjum Asseco i mBanku przy dużym wsparciu funduszy unijnych. Narzędzie miało ruszyć w 2013 roku., ale ostatecznie wystartowało z dużym opóźnieniem jesienią 2015 roku. Już wtedy uznawane było za przestarzałe, od czasu uruchomienia jest krytykowane m.in. za awaryjność oraz niefunkcjonalność.
W nowej odsłonie karta będzie jednym z identyfikatorów danych, a nie ich nośnikiem. Dzięki temu z systemu będzie można korzystać bez potrzeby używania plastiku. Rozwiązanie będzie działać online, a jego podstawą stanie się aplikacja. Warto podkreślić, że same karty nie znikną z obiegu – pasażerowie preferujący to "fizyczne" narzędzie wciąż będą mogli z niego korzystać. Wedle szacunków, prace modernizacyjne potrwają półtora roku, a wystartują po pozytywnie rozpatrzonym przetargu.