Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Ważne wydarzenie w historii Blika: kwartalna liczba transakcji w e-commerce przekroczyła liczbę płatności kartami w internecie

Z danych NBP wynika, że w IV kw. 2020 r. kartami zapłaciliście w internecie 103 mln razy, a w tym samym czasie Blikiem – 105,5 mln

Już od dłuższego czasu przedstawiciele Blika chwalą się, że klienci banków z Polski za jego pomocą płacą w internecie częściej niż kartami. Do tego porównania brali jednak pod uwagę wszystkie płatności Blikiem, a więc także te, realizowane w niektórych zagranicznych sklepach jak np. Alibaba. Choć trzeba pamiętać, że to niewielki odsetek wszystkich internetowych płatności Blik. Jeżeli zaś chodzi o karty, uwzględniano tylko transakcje realizowane w Polsce, a pomijano te na zagranicznych platformach (wynikało to m.in. ze specyfiki danych raportowanych przez banki do Narodowego Banku Polskiego).

Przeczytajcie także: Coraz gorsza sytuacja na rynku bankomatów

Jeżeli jednak brać pod uwagę wszystkie transakcje kartami typu CNP (czyli bez użycia karty, w tej kategorii mieszczą się więc przede wszystkim płatności w e-commerce), Blik z kartami wciąż przegrywał. Aż do IV kw. ubiegłego roku.

Jak wynika z opublikowanych przez Narodowy Bank Polski danych, w okresie październik-grudzień 2020 r. klienci banków z Polski wykonali kartami prawie 103,3 mln transakcji typu CNP. W tym samym czasie Blikiem w internecie zapłacono 105,5 mln razy i był to pierwszy kwartał w historii, gdy ten instrument płatniczy wygrał na tym polu z kartami. Pod względem wartości transakcji w e-commerce karty były lepsze od Blika, w stosunku 12,6 mld zł do 12,1 mld zł.

Przeczytajcie także: Liczba terminali w Polsce przekroczyła milion

Warto zauważyć, że zarówno liczba jak i wartość transakcji kartami w internecie w ostatnim czasie rosną. Wzrosty te mogłyby być jeszcze wyższe, ale na spowolnienie dynamiki w tym wypadku wpływ mają zmiany, jakie banki muszą zaimplementować w związku z unijną dyrektywą PSD II. Wymaga ona, aby niektóre płatności kartami w e-commerce zabezpieczone były dwiema różnymi metodami, z tym że numer karty umieszczony na plastiku nie jest uznawany za jedną z nich. Dlatego wprowadzane są dodatkowe wymogi, jak np. konieczność logowania się na konto przez internet. To zniechęca do używania kart w środowisku online. Z kolei zasady korzystania z Blika od samego początku mieściły się w wymogach unijnych.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies