Bank przeprowadził testy nowego rozwiązania w jednej z popularnych kawiarni w Poznaniu. Po wprowadzeniu poprawek jeszcze w tym roku projekt ma być kontynuowany
O wykorzystaniu biometrii twarzy do płatności poinformowała Katarzyna Prus-Malinowska z obszaru bankowości elektronicznej BZ WBK podczas jednego ze swoich wystąpień na zakończonym niedawno Europejskim Kongresie Finansowym w Sopocie. Bank współpracuje przy projekcie z Uniwersytetem Ekonomicznym w Poznaniu a eksperyment przeprowadzono w jednej z popularnych wśród studentów kawiarni.
Przeczytajcie także: Głos może być Waszym hasłem do banku
Z informacji przekazanych mi przez BZ WBK wynika, że projekt polegał na stworzeniu bazy zawierającej wzorce biometryczne studentów, którzy zgłosili się do eksperymentu. Następnie wzorce sparowano z rachunkami technicznymi, które zasilono specjalnymi punktami. Punkty te były akceptowane przez kawiarnię jako środek płatniczy. Z kolei przy kasie w kawiarni umieszczono kamerę, dzięki której specjalny algorytm identyfikował klienta. Jego rachunek techniczny obciążano liczbą punktów adekwatną do złożonego zamówienia. Płacący nie musiał wyciągać z kieszeni ani portfela, ani smartfona.
Jak powiedziano mi w BZ WBK, eksperyment wykazał, że studenci, którzy zdecydowali się na wzięcie udziału w projekcie, szybko polubili nowe rozwiązanie i chętnie z niego korzystali. Jednocześnie jednak stwierdzono, że właśnie nakłonienie klientów do wprowadzenia swoich danych biometrycznych do bazy i rozpoczęcie korzystania z biometrii twarzy jest krytyczną barierą w popularyzacji takiej technologii. Decyduje o tym m.in. powszechna obawa o bezpieczeństwo takiej bazy.
Przeczytajcie także: BPH rozszerza biometrię na oddziały franczyzowe
Teraz BZ WBK wspólnie z Uniwersytetem Ekonomicznym pracują m.in. nad poprawą algorytmu identyfikującego klientów. Idzie o skrócenie czasu potrzebnego do przeprowadzenia identyfikacji oraz umożliwienia jej w gorszym oświetleniu. Trzeba też zmienić proces sprzedaży przy kasie. W przypadku tradycyjnej płatności kartą czy telefonem do identyfikacji klienta dochodzi po wyborze produktów. Natomiast przy wykorzystaniu biometrii twarzy identyfikacja klienta następuje wcześniej. Jeszcze w tym roku ma zostać przeprowadzony drugi etap eksperymentu. Natomiast o wdrożeniu komercyjnym tego rozwiązania na razie nikt nie myśli.
Na świecie wiele instytucji pracuje nad wykorzystaniem różnych rodzajów biometrii także do płatności. Chyba najgłośniejszym projektem, w którym do identyfikacji klienta służy jego twarz, jest Selfie Pay – to projekt firmowany przez MasterCard. W Polsce o możliwości wykorzystania podobnego rozwiązania wspominali swego czasu przedstawiciele PKO BP, ale nie wiem czy w tej sprawie coś się dzieje.
Fot. Archiwum CHI Polska, zdjęcie nie przedstawia kawiarni, w której przeprowadzano eksperyment