Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Niemal połowa Polaków z pokolenia Z płaci kartą, jeśli tylko ma taką możliwość. Nowe badanie Mastercarda

Mastercard zapytał o zwyczaje zakupowe i te dotyczące płatności młodych mieszkańców 11 krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Mastercard przedstawił wyniki badania dotyczącego postaw i zachowań młodych mieszkańców 11 krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski. Jak podano, osoby w wieku 18-24 lata, stanowią w krajach objętych badaniem 7,2 proc. populacji, a ich znaczenie dla gospodarki rośnie. Mastercard zapytał przedstawicieli pokolenia Z m.in. o ich zwyczaje zakupowe i te dotyczące płatności.

Przeczytajcie także: Ciekawe przykłady reklamacji chargeback

Jak wynika z badania, młodzi Polacy chętnie korzystają z e-commerce: aż 84 proc. przynajmniej raz w miesiącu kupuje coś w internecie – najczęściej odzież (70 proc.), jedzenie (54 proc.), kosmetyki (48 proc.) i rozrywkę (47 proc.). Przy czym 80 proc. ankietowanych przyznało, że zawsze sprawdza oferty u różnych sprzedawców, zanim zdecyduje się na zakup danego produktu, a 84 proc. weryfikuje cenę upatrzonego produktu, szukając promocji w innym miejscu.

Zakupy internetowe Polacy najchętniej opłacają przelewami natychmiastowymi i Blikiem (tak zadeklarowało 57 proc. ankietowanych), choć konsumenci sięgają też po karty debetowe (27 proc.) czy portfele mobilne jak Apple Pay czy Google Pay (12 proc.). Co ciekawe, najbardziej popularnym sposobem płatności w Europie Środkowo-Wschodniej jest płatność za pobraniem, chociaż na ten wynik wpływ miała duża popularność tej formy rozliczania się w niektórych krajach, m.in. w Serbii (67 proc.) czy Bułgarii (60 proc.) – w Polsce płaci w ten sposób 25 proc. konsumentów.

Również w sklepach stacjonarnych młodzi wolą płacić bezgotówkowo: 84 proc. najmłodszych polskich konsumentów płaci kartą, a 76 proc. ankietowanych sięga po nią częściej niż po gotówkę. Niemal połowa (45 proc.) deklaruje, że płaci kartą, jeśli tylko ma taką możliwość – to najwyższy wynik spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Przy czym aż 42 proc. przedstawicieli pokolenia Z z Polski zgodziło się ze stwierdzeniem, że wciąż jest zbyt mało miejsc, gdzie można płacić kartą.

Jednocześnie młodzi Polacy wiodą prym, jeśli chodzi o korzystanie z płatności zbliżeniowych – płaci w ten sposób 79 proc. konsumentów (na drugim miejscu Czesi – 76 proc.), przy średniej dla regionu na poziomie 58 proc.

Ze zbliżeniowych płatności telefonem korzysta 39 proc. ankietowanych z Polski (średnia dla regionu: 38 proc.), a kolejne 34 proc. deklaruje, że będzie w ten sposób płacić w przyszłości. Płatności mobilne największą popularnością cieszą się w Rumunii (49 proc.), Czechach (42 proc.) i na Ukrainie (42 proc.).

Przeczytajcie także: Usługą Allegro Smart! podzielicie się z bliskimi

Na tle regionu Polska wyróżnia się też pod względem popularności aplikacji bankowych. Z bankowości mobilnej korzysta 95 proc. młodych Polaków, przy średniej dla wszystkich państw na poziomie 82 proc. Deklarują oni nawet, że dobra aplikacja mobilna jest dla nich jednym z kryteriów wyboru instytucji finansowej (tak 32 proc. ankietowanych), od której ważniejsze są jedynie koszt produktów/usług (52 proc.) oraz reputacja danej instytucji (37 proc.).

Jak wynika z badania Mastercard, młodzi Polacy finansowo polegają głównie na rodzicach, ale starają się zdywersyfikować swoje źródła dochodu. Średni miesięczny dochód polskiego przedstawiciela pokolenia Z wynosi 363 euro (ok. 1650 zł). Dla co trzeciego z nich (33 proc.) rodzice są nadal głównym źródłem utrzymania, dla co czwartego (25 proc.) praca na cały etat, zaś dla co piątego (22 proc.) praca na pół etatu.

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies