Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
UOKiK nałożył na Generali Życie 11,2 mln zł kary. Zarzuty dotyczą opłat zniechęcających do rozwiązania umowy

W pierwszych dwóch latach trwania umowy ubezpieczyciel pobierał od 50 do 80 proc. składki regularnej na tzw. opłatę alokacyjną

UOKiK nałożył na Generali Życie karę w wysokości prawie 11,2 mln zł. Zakwestionował mechanizm pobierania opłat w ubezpieczeniach na życie z UFK.

Kara dotyczy oferowanej w latach 2016-2018 wieloletniej umowy ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym o nazwie Pro Familia. Konstrukcja tego produktu przewidywała, że obok innych opłat (jak administracyjna, operacyjna, za ryzyko) ubezpieczyciel w pierwszych dwóch latach będzie pobierał tzw. opłatę alokacyjną, wynoszącą od 50 do 80 proc. składki regularnej (w zależności od wieku ubezpieczonego).

Przeczytajcie także: Ubezpieczyciele z apetytem na enbedded insurance

Jak zauważa UOKiK, wprowadzone przez ten mechanizm ryzyko utraty znacznej części zgromadzonych oszczędności mogło skłaniać ubezpieczonych do kontynuowania umów, mimo że chcieliby się z nich wycofać. Urząd zarzuca więc Generali, że firma ograniczała konsumentom prawo do rozwiązania umowy, a także że przerzucała na konsumentów koszty, które powinny być zaliczane do ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej.

Wysokie opłaty alokacyjne w początkowym okresie umowy mają podobną funkcję jak kwestionowane przez UOKiK kilka lat temu opłaty likwidacyjne, pobierane przez ubezpieczycieli od klientów, którzy chcieli wycofać się przed terminem z tzw. uefek. W przypadku obu rodzajów opłat finalnie często oznaczało to utratę przez klientów zdecydowanej większości oszczędności.

Oprócz nałożenia kary Urząd zobowiązał też Generali do poinformowania konsumentów o tej decyzji, a także o jej skutkach. Zakwestionowane klauzule należy bowiem traktować tak, jakby nigdy ich nie było w umowie. Po uprawomocnieniu się decyzji konsumenci będą mogli się powoływać na nią w sądzie przy dochodzeniu roszczeń.

Przeczytajcie także: Nowa edycja raportu "Insurtechy w Polsce" już wkrótce

Warto przypomnieć, że Generali nie jest pierwszym ubezpieczycielem ukaranym za tzw. opłaty alokacyjne. Wcześniej na listę niedozwolonych postanowień umownych trafiły klauzule dotyczące takich opłat z umów MetLife’u i Axy. Oba podmioty dziś już nie są obecne na rynku, w związku z czym kary spadły na nowych właścicieli: 5,2 mln zł za MetLife nałożono na Nationale-Nederlanden, a 10 mln za Axę – na Uniqę.

W dzisiejszym komunikacie UOKiK-u poinformowano również o decyzji dotyczącej Allianza Życie (będącego z kolei spadkobiercą biznesu Avivy), o której już wcześniej mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl. W tym przypadku zarzuty dotyczą klauzul modyfikacyjnych w umowach ubezpieczeń z UFK z portfolio Avivy, które umożliwiały podwyżki różnych opłat w oparciu o nieprecyzyjne przesłanki. W trakcie postępowania ubezpieczyciel zobowiązał się, że przestanie stosować niedozwolone postanowienia, poinformuje o nich konsumentów i wypłaci poszkodowanym rekompensaty. Prezes UOKiK przyjął zobowiązanie, dzięki czemu Allianz uniknął kary finansowej.

KATEGORIA
UBEZPIECZENIA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ
TAGI: UOKIK, GENERALI

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies