Zdaniem ekspertów nasz rynek znajduje się wśród najlepiej przygotowanych na zmiany zachodzące w handlu detalicznym
"Future of Retail" to raport przygotowany przez Visę obejmujący największe rynki Europy. Wynika z niego, że dzięki upowszechnieniu kart bezstykowych i smartfonów Polska znajduje się w europejskiej czołówce jeżeli chodzi o innowacyjność i stopień przygotowania do obsługi tzw. klientów jutra. W rankingu 10 potęg detalicznych na kontynencie znaleźliśmy się na 3 miejscu, a ulegliśmy tylko Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Gorzej od nas są oceniane takie kraje jak Francja, Niemcy czy Włochy.
Polska jest europejskim liderem pod względem powszechności kart zbliżeniowych. Ponadto trzy czwarte rodaków posiada smartfony. Wyniki takie pozwoliły nam na zajęcie miejsca na podium pomimo relatywnie gorszego rezultatu w kategorii aktywności w mediach społecznościowych (używa ich 34 proc. Polaków, w porównaniu z 59 proc. Brytyjczyków i 82 proc. Hiszpanów).
Według raportu "Future of Retail" są trzy główne trendy, które będą kształtować przyszłość handlu detalicznego na naszym kontynencie. Pierwszy te oczekiwanie przez konsumentów tzw. spersonalizowanego doświadczenia przy zakupach na każdym etapie relacji z marką, której produktem są zainteresowani. Zakupy – czy to w handlu tradycyjnym, czy w elektronicznym – nie ograniczają się już bowiem do prostego zaspokajania potrzeb lub zachcianek. Kupujący coraz bardziej przyzwyczajają się do algorytmów, które na podstawie informacji o naszych preferencjach i zwyczajach formułują spersonalizowane rekomendacje zakupowe. Konsumenci liczą, że takie doświadczenie spotka ich nie tylko w e-commerce, ale również podczas zakupów w sklepach stacjonarnych.
Drugi trend to rosnąca rola mediów społecznościowych, które stają się nieodłączną częścią procesu zakupu produktu. Jak wskazują wyniki badań, w sytuacji gdy konsumenci mają większe możliwości komunikowania się ze sobą niż kiedykolwiek przedtem, sprawą o zasadniczej wadze dla detalistów staje się integracja z mediami społecznościowymi. W tym kontekście jednym z najważniejszych elementów, na który powinni zwrócić uwagę detaliści, staje się zmiana zwyczajów zakupowych konsumentów – od postawy "kup teraz" do "poczekaj, zastanów się, skonsultuj".
Trzeci trend to rosnące znaczenie technologi mobilnych, które mają szansę wypełnić lukę pomiędzy zakupami online a tymi w sklepach stacjonarnych. Smartfony nie tylko umożliwiają wzajemną komunikację pomiędzy kupującymi (m.in. za pośrednictwem mediów społecznościowych). Pozwalają także przy wykorzystaniu zalet beaconów rozpoznać lojalnych klientów i wysyłać im rekomendacje na podstawie ich wcześniejszych zakupów lub artykułów zgromadzonych w internetowym "koszyku".