Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Jest projekt ustawy o zwrocie pieniędzy przelanych na błędny numer konta

Projekt został dziś skierowany do Sejmu przez Kancelarię Prezydenta

Na początku lutego prezydencki minister Andrzej Dera zapowiedział przygotowanie projektu ustawy, która ma ułatwiać klientom banków odzyskiwanie środków przelanych na błędny numer konta. Tekst na ten temat znajdziecie tutaj. Wówczas zapowiadano, że projekt zostanie przedstawiony do końca miesiąca. Później na dłuższy czas o ustawie zrobiło się cicho aż do dziś. Na zwołanej w tym celu konferencji prasowej nowy projekt został właśnie przedstawiony.

Przeczytajcie także: Będzie ustawa o błędnych przelewach

Zgodnie z nim klient, który przelał pieniądze na nie ten rachunek, na który chciał, będzie mógł zgłosić ten fakt do swojego banku lub SKOK-u. Następnie bank lub SKOK będzie miał trzy dni na to, aby poinformować odbiorcę przelewu o pomyłce i konieczności zwrotu pieniędzy. Ten będzie miał z kolei 30 dni na zwrot środków poprzez specjalny rachunek techniczny. Omyłkowy odbiorca ma mieć zapewnioną anonimowość, a przelew zwrotny ma być dla niego zawsze bezpłatny.

Jeżeli odbiorca omyłkowego przelewu zwróci pieniądze, na tym właściwie sprawa się kończy, bo z rachunku technicznego środki w ciągu jednego dnia roboczego mają trafić na konto ich prawowitego właściciela. Inaczej jest natomiast, jeżeli zwrot nie nastąpi w ciągu 30 dni. W takiej sytuacji bank zostanie zwolniony z obowiązku zachowania tajemnicy bankowej i będzie mógł przekazać dane nieuczciwego odbiorcy nadawcy przelewu. Ten będzie wówczas mógł złożyć pozew o bezpodstawne wzbogacenie się.

Przeczytajcie także: Wideoweryfikacja klientów wkrótce w Aliorze

Jak wiecie, konstrukcja numeru rachunku bankowego w znacznym stopniu redukuje ryzyko przelania pieniędzy na niewłaściwe konto. Liczba kontrolna, czyli dwie cyfry na początku numeru rachunku, jest generowana przez algorytm na podstawie pozostałych cyfr. Dzięki temu większość pomyłek dotyczących numeru konta jest wyłapywana przez system transakcyjny banku już na etapie wpisywania odbiorcy do formatki przelewu, a do przekazania pieniędzy w ogóle nie dochodzi.

Inaczej jest, gdy nadawca wpisze prawidłowo cały numer konta, ale nie tego odbiorcy, do którego chce wysłać środki. Wówczas przelew zostanie przyjęty do realizacji pomimo tego, że numer rachunku nie zgadza się z nazwą odbiorcy. I to dla takich sytuacji stworzony został opisany przeze mnie projekt ustawy. Ile jest takich przypadków w ciągu roku? W biurze Rzecznika Finansowego powiedziano mi, że co roku otrzymuje on skargi od kilkudziesięciu poszkodowanych w ten sposób osób. Rzecznik Finansowy pomagał w pracach nad projektem ustawy.

KATEGORIA
KONTA
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies