Papierowe bilety komunikacyjne przegrywają w konkurencji z elektronicznymi. Spada liczba gapowiczów
Władze Wrocławia opublikowały statystyki działającego od dwóch miesięcy nowego systemu opłat za przejazdy komunikacją miejską. Przypomnę, że od 8 marca podróżni nie muszą korzystać z papierowych biletów, tylko mogą zapłacić za przejazd tramwajem czy autobusem zbliżając kartę bankową do kasownika w pojeździe. Po początkowych problemach polegających np. na blokowaniu kasowników przez aplikacje mobilne, system działa sprawnie i wygląda na to, że wrocławianie go polubili.
Jak pisze Gazeta Wrocławska, przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania nowego rozwiązania pasażerowie za pomocą kart bankowych w kasoterminalach kupili 2,8 mln biletów. To o ok. 1,4 mln więcej niż w tym samym czasie kupiono papierowych biletów w stacjonarnych automatach. Bilety papierowe sprzedawano także w kioskach i sklepach – łącznie ok. 730 tys. sztuk. Operator wrocławskiego systemu, a więc Mennica Polska, sprzedała także 14 tys. biletów za pośrednictwem karty miejskiej i ok. 48 tys. za pomocą aplikacji mobilnej.
Widać więc, że nowy sposób opłacania przejazdów komunikacją miejską został przez mieszkańców Dolnego Śląska zaakceptowany i już dominuje nad tradycyjnymi papierowymi biletami. Wygląda też na to, że łatwość, z jaką można teraz kupić we Wrocławiu bilet, wpływa na zmniejszenie liczby osób podróżujących "na gapę". Między 8 marca a 4 kwietnia kontrolerzy MPK wystawili 2225 mandatów za jazdę bez ważnego biletu. W tym samym okresie ubiegłego roku gapowiczów było 2598.
Wrocław jest pierwszym tak dużym miastem w Polsce, które zdecydowało się wdrożyć nowoczesny system biletowy wzorowany na londyńskim. Testy podobnego rozwiązania trwają w Łodzi, a Katowice, Bydgoszcz, Białystok, Warszawa i Trójmiasto zapowiedziały już, że chcą iść tą samą drogą. Natomiast jesienią mieszkańców Wrocławia czeka kolejna nowość. Mennica zamierza bowiem wprowadzić taryfę odległościową i płatność za przejechaną konkretną liczbę przystanków. W tej sytuacji pasażer będzie musiał zbliżyć kartę przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu. Wrocławski projekt powstał przy wsparciu organizacji płatniczych i firmy First Data Polska.