Wnioski o zwroty pieniędzy, realizowane przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, można składać po utworzeniu konta na portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego
Od dziś można ubiegać się o zwrot pieniędzy wpłaconych na poczet wycieczek, które nie odbyły się z powodu pandemii. Z szacunków Ministerstwa Rozwoju wynika, że prawo do zwrotu środków może przysługiwać ponad 100 tys. podróżnych. Na ten cel przeznaczono 300 mln zł.
Aby złożyć wniosek o zwrot, trzeba założyć konto w portalu prowadzonym przez Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (obsługiwanym przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny) pod adresem www.tfg.ufg.pl. Po wejściu na stronę należy w znajdującej się w prawym górnym rogu sekcji "Zaloguj jako" kliknąć przycisk "Obywatel". Następnie wybrać opcję "Zarejestruj się" znajdującą się pod formularzem logowania, która przekieruje na stronę login.gov.pl, gdzie będzie można potwierdzić swoją tożsamość na jeden z kilku dostępnych sposobów. Można wykorzystać do tego Profil Zaufany, e-Dowód lub mojeID w ramach bankowości elektronicznej.
Po potwierdzeniu tożsamości użytkownik zostanie przekierowany na stronę "Rejestracja konta", gdzie będzie mógł uzupełnić swoje dane i potwierdzić wymagane zgody. Aby sfinalizować proces, należy nacisnąć przycisk "Utwórz konto". Następnie można złożyć dostępny na koncie wniosek. TFG podaje, że w ciągu ostatniego tygodnia założono już kilkadziesiąt tysięcy kont.
Wnioski można składać wyłącznie online z uwagi na zagrożenie epidemiczne. Turystom udostępniona została także specjalna infolinia, działająca od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-20.00, pod numerami: 22 445 12 34 lub 22 255 23 23. Na portalu Funduszu przygotowano również dodatkową sekcję tematyczną, w której zamieszczono wskazówki dotyczące składania wniosku i odpowiedzi na najczęstsze pytania.
Ustawa umożliwiająca podróżnym zwrot środków za imprezy odwołane z powodu zagrożenia epidemicznego dotyczy podróżnych, którzy nie otrzymali dotychczas żadnej rekompensaty za odwołaną wycieczkę – organizator imprezy turystycznej nie zwrócił im pieniędzy, nie otrzymali w zamian vouchera, nie skorzystali z procedury chargeback, nie otrzymali w zamian innej imprezy od organizatora i nie odebrali gotówki od agenta lub organizatora.