80 proc. Polaków dziś chętniej niż rok temu robi zakupy w najbliższej okolicy – wynika z badania Mastercard
Mastercard przyjrzał się nastawieniu Polaków do okolicznych przedsiębiorców i lokalnej społeczności. Z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy wynika, że 82 proc. polskich konsumentów woli kupować od przedsiębiorców, których zna, a 77 proc. ufa poradom lokalnych sprzedawców.
Aż 80 proc. Polaków dziś chętniej niż rok temu robi zakupy w swojej najbliższej okolicy. Konsumenci są gotowi ponosić większe wydatki, aby pomóc lokalnemu biznesowi wyjść z kryzysu – tak deklaruje 47 proc. ankietowanych. Pobliskie sklepy są wybierane również ze względu na wygodę (55 proc. respondentów), zaufanie do porad osób ze swojej społeczności (33 proc.), odnowienie relacji z okolicznymi sprzedawcami (32 proc.) czy lepszą jakość produktów i usług (24 proc.). Do zwrotu w kierunku lokalnych usługodawców przyczyniła się również pandemia: 52 proc. klientów docenia bliższą lokalizację, istotną przy ograniczeniach w przemieszczaniu się, a 45 proc. zwraca uwagę na mniejsze kolejki niż w dużych supermarketach.
– W ostatnich miesiącach byliśmy świadkami skokowego wzrostu handlu w e-commerce. Nasze najnowsze badanie pokazuje jednak równoległy trend zakupowy, polegający na zwiększeniu wydatków u sprzedawców z sąsiedztwa. Oba te zjawiska dają szansę na wzmocnienie małej przedsiębiorczości i szybsze wyjście z kryzysu gospodarczego, dlatego obydwa warto wspierać – mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard na Polskę, Czechy i Słowację.
Mastercard przewiduje, że choć małe biznesy mocno odczuły kryzys związany z pandemią, to ze względu na wysoki poziom zaufania, jakim cieszą się lokalni sprzedawcy, rozwój sektora MSP może na nowo przyspieszyć. Sama firma chce się zresztą do tego rozwoju przyczynić prowadząc kampanię edukacyjną i program akceleracyjny wspierający małych przedsiębiorców w cyfrowej transformacji, o czym mogliście niedawno przeczytać w serwisie cashless.pl.