Ze zdalnej weryfikacji tożsamości klienta korzystają już np. towarzystwo funduszy inwestycyjnych, multiagencja i leasingodawca
Zdalna weryfikacja tożsamości klienta to wyzwanie, z którym muszą się zmierzyć instytucje finansowe wraz z wprowadzeniem ograniczeń w przemieszczaniu się w związku z epidemią koronawirusa. Część firm wcześniej przygotowało odpowiednie narzędzia. Inne mocno pracowały nad wprowadzeniem ich już w okresie obowiązywania obostrzeń. Ciekawe statystyki dotyczące efektów tych wdrożeń przedstawił podczas konferencji Banking and Insurance Forum Jan Szajda, prezes firmy Identt, dostarczającej narzędzia do zdalnej identyfikacji klienta.
Dla przykładu wideoweryfikację klientów zakładających rachunek indywidualny lub firmowy dla jednoosobowej działalności gospodarczej w Nest Banku wprowadzono już w IV kwartale 2017 r. Dzięki temu grono klientów, do których bank dociera, nie jest już ograniczone przez lokalizacje placówek. Wśród wniosków złożonych przez internet przy pomocy wideoweryfikacji otwieranych jest 27 proc. rachunków indywidualnych oraz 24 proc. rachunków dla mikroprzedsiębiorców.
– W procesie obsługi klienta indywidualnego w każdej firmie kluczowy jest moment rejestracji, utworzenia jego nowego konta wewnątrz danej instytucji. Krytycznym elementem tego procesu jest potwierdzenie, że dany klient jest tym, za kogo się podaje – zaznacza Jan Szajda, prezes Identt.
Również PKO BP pozwala założyć samodzielnie konto za pośrednictwem aplikacji IKO. Dodatkowym udogodnieniem dla klientów jest automatyczne wypełnienie formularza z danymi osobowymi na podstawie informacji odczytanych z dokumentu tożsamości użytego do weryfikacji. System został wdrożony zaledwie kilka miesięcy temu, a już teraz 20 proc. klientów tego banku jest pozyskiwanych w kanale zdalnym, z tego co trzeci dzięki rozwiązaniu Identt.
Poza sektorem bankowym po takie narzędzie sięgnęło np. NN TFI, które oprócz optymalizacji kosztów pozyskiwania klientów, w ten sposób może również spełnić wymogi w zakresie weryfikacji klienta w związku z regulacjami dotyczącymi przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy (AML). Na współpracę z Identtem zdecydowała się również OVB – duża sieć pośredników sprzedających ubezpieczenia na życie, którzy dzięki rozwiązaniu dostarczonemu na poziomie multiagencji nie muszą czekać na realizację kiełkujących dopiero pomysłów u samych ubezpieczycieli. Jak powiedział Szajda podczas Banking and Insurance Forum, narzędziem wdrożonym w Polsce interesują się również inne podmioty z grupy OVB, która jest obecna na wielu europejskich rynkach. Ujawnił również, że Identt ma także pierwszego klienta z branży leasingowej w Polsce – Europejski Fundusz Leasingowy.