Partnerzy strategiczni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Z państwowych autostrad znikną szlabany. Możliwe, że za przejazd będziecie mogli zapłacić za pomocą Autopay

Ministerstwo Finansów liczy, że po likwidacji szlabanów dystrybucją biletów będą zainteresowani wszyscy znaczący integratorzy płatności

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o autostradach płatnych oraz Krajowym Funduszu Drogowym. Projekt, który jest obecnie na etapie konsultacji społecznych, zakłada likwidację szlabanów na państwowych autostradach. Przejazd odcinkami Konin – Stryków (autostrada A2) i Wrocław – Sośnica (autostrada A4) bez zatrzymywania się przed szlabanem ma być możliwy od 1 grudnia 2021 r.

Przeczytajcie także: Karol Sadaj przechodzi do Aiona

Zgodnie z założeniami ustawy kierowcy będą mogli zapłacić za przejazd autostradą na jeden z dwóch sposobów: albo poprzez zakup biletu autostradowego, albo na podstawie danych geolokalizacyjnych przekazywanych do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS (e-Toll), analogicznie jak to ma miejsce dla pojazdów ciężkich np. z wykorzystaniem bezpłatnej aplikacji na urządzenia mobilne dostarczonej przez Krajową Administrację Skarbową. Możliwość rozliczania opłaty za przejazd autostradą dla samochodów osobowych z wykorzystaniem aplikacji mobilnej zostanie jako opcja wprowadzona już w momencie uruchomienia nowego systemu, czyli od I kwartału 2021 r.

Kierowcy, którzy nie zarejestrują się w systemie e-Toll, będą zobowiązani do zakupu biletu za przejazd. Ministerstwo Finansów zapytane przeze mnie o możliwą współpracę z zewnętrznymi firmami, które rozwijają narzędzia ułatwiające dokonywanie płatności za przejazd autostradą, odpowiedziało, że "zgodnie z projektowaną ustawą każdy przedsiębiorca będzie mógł dystrybuować bilety po przejściu testów integracyjnych i złożeniu zabezpieczenia. Przedsiębiorcy będą otrzymywać prowizję od sprzedanych biletów". Urzędnicy mają nadzieję, że wszyscy liczący się na rynku integratorzy płatności będą zainteresowani współpracą w tym zakresie.

Przeczytajcie także: UFG zidentyfikowało 100 tys. nieubezpieczonych kierowców

Takiej możliwości nie zamierza przegapić Autopay Mobility, spółka wydzielona niedawno ze struktur Blue Media, której celem jest rozwijanie płatności automatycznych Autopay. – Temat jest nam znany i naturalnie planujemy dostosowanie usług Autopay do wymogów nowej ustawy. Widzimy w nowych przepisach szansę na rozszerzenie oferowanych przez nas usług. Skorzystać na tym mogą także banki, które już wdrożyły Autopay w swoich aplikacjach mobilnych – mówi Barłomiej Gast, zarządzający Autopay Mobility. Dodaje, że jego firma chciałaby, aby wszyscy użytkownicy Autopay mogli bez zatrzymywania się na bramkach przejechać nie tylko, tak jak obecnie, koncesyjnym odcinkiem autostrad AmberOne A1 i A4 Katowice – Kraków, ale również na A2 Konin – Stryków oraz A4 Wrocław – Sośnica.

UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies