Przy okazji modernizacji systemu usprawniona zostanie obsługa kierowców płacących kary za brak OC, będzie można również zgłosić chęć otrzymywania powiadomień SMS/mail o końcu ubezpieczenia, polisach i szkodach
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny ogłosił przetarg, w ramach którego poszukuje wykonawcy Systemu Monitorowania Ubezpieczeń Obowiązkowych (ubezpieczeń OC komunikacyjnych i OC rolników). Jak wynika ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia, będzie to system, który ma jeszcze podnieść skuteczność UFG w wykrywaniu nieubezpieczonych pojazdów (i rolników), usprawnić sam proces weryfikacji podejrzenia o braku polisy, a także zapewnić dodatkowe usługi dla kierowców – zarówno tych ubezpieczonych, jak i tych, których UFG wezwał do zapłaty kary za brak OC. Szacowana wartość zamówienia wynosi ponad 13,8 mln zł. A uruchomienie produkcyjne systemu i odbiór końcowy przewidziane są w harmonogramie na drugą połowę 2023 r.
Z perspektywy ubezpieczonych najciekawsza jest zapowiedź uruchomienia e-usług dla obywateli i przedsiębiorców. Przede wszystkim osoby, które otrzymały wezwanie do zapłaty, będą mogły załatwić całą sprawę poprzez internet: odwołać się od wezwania, przekazać dokumenty dotyczące sprawy lub uregulować opłatę na indywidualne konto w dogodnej zdalnej formie.
Z kolei każdy kierowca posiadający konto na portalu UFG, poza dostępem do historii ubezpieczeń i zgłoszonych w ich ramach szkód, będzie mógł otrzymywać bezpłatne powiadomienia SMS-em lub e-mailem o kończącym się okresie ubezpieczenia czy o rejestracji w bazie UFG zmian w jego umowach ubezpieczenia lub zawarciu nowych. Dzięki temu będzie można szybciej zareagować, gdyby zawarta umowa nie została zarejestrowana w bazie UFG, co pozwoli uniknąć ewentualnych nieprzyjemności przy kontroli. Powiadomienia będą również wysyłane w związku ze zgłoszeniem szkody z polisy.
Natomiast dla samego UFG szczególnie istotne jest, że nowy system zastąpi dotychczas funkcjonujący, nieco przestarzały serwis do obsługi opłat i skupi wszystkie funkcje związane z wykrywaniem nieubezpieczonych, takie jak m.in. obsługa zawiadomień o braku ubezpieczenia od zewnętrznych organów (które obecnie często napływają tradycyjną pocztą), weryfikacja zasadności zawiadomień, automatyczne generowanie i wysyłka wezwania do zapłaty, upomnienia i wystawienie tytułu wykonawczego, obsługa wpłat, wniosków i skarg. System ma też oczywiście być zintegrowany z zewnętrznymi bazami danych oraz bazą samego UFG, aby usprawnić wykrywanie nieubezpieczonych pojazdów.
UFG jest jedynym podmiotem uprawnionym do nakładania i egzekucji opłat za brak OC komunikacyjnego. Informacje na ten temat może pozyskiwać od policji, organów celnych, straży granicznej, urzędów zajmujących się rejestracją pojazdów, Inspekcji Transportu Drogowego i innych organów. Jeszcze kilka lat temu zawiadomienia od tych instytucji stanowiły podstawę większości wykryć nieubezpieczonych kierowców. Obecnie jednak w 80 proc. przypadków UFG ustala lukę w ubezpieczeniu na podstawie własnej bazy. Dane z niej Fundusz konfrontuje z informacjami z Centralnej Ewidencji Pojazdów i na tej podstawie typuje te, co do których zachodzi podejrzenie braku ubezpieczenia. Takich spraw Fundusz prowadzi 210 tys. (stan na maj 2020 r.), z czego znaczna część – po weryfikacji z zakładami ubezpieczeń – kończy się wezwaniem do zapłaty. W 2019 r. takich wezwań wystosowano prawie 126 tys., podczas gdy jeszcze pięć lat wcześniej, w 2014 r., było ich nieco ponad 56 tys.