Partnerzy główni
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy wspierający
Partnerzy merytoryczni
Tymczasowy Profil Zaufany dla seniorów. Osoby powyżej 80 roku życia mogą liczyć na ułatwienia przy zakładaniu PZ 

Usługę uruchomiono głównie z myślą o rejestracji seniorów na szczepienia przeciw Covid-19

Ruszyła nowa usługa – tymczasowy Profil Zaufany dla seniorów. Osoby, którzy zaznaczą przy zakładaniu profilu, że mają powyżej 80 lat, trafią na specjalnie dla nich przeznaczoną ścieżkę obsługi. Udogodnienie to wprowadzono głównie z myślą o ułatwieniu seniorom rejestracji na szczepienia przeciw Covid-19.

Przeczytajcie także: Już 2 mln Polaków zainstalowało apkę mObywatel

W zakładaniu profili starszym osobom pomoże grupa przeszkolonych urzędników, którzy będą się zajmować tylko obsługą przedstawicieli tej grupy wiekowej. Na wideorozmowę z seniorem urzędnik będzie miał zarezerwowane 30 minut, a nie 15 – jak w przypadku młodszych osób, aby w spokojnej atmosferze potwierdzić profil. Na wirtualne spotkanie można się umówić na dowolny dzień – od poniedziałku do niedzieli – w godzinach 8-20. Do rozmowy niezbędne jest urządzenie wyposażone w kamerę i mikrofon – telefon, tablet lub laptop.

Tymczasowy PZ zakłada się na stronie gov.pl, gdzie należy wybrać e-usługę "załóż tymczasowy profil zaufany". W kolejnym kroku trzeba wybrać datę i godzinę rozmowy z urzędnikiem, a potem ustalić swoją nazwę użytkownika i hasło do logowania, spełniające odpowiednie wymogi. Następnie wpisuje się swoje dane (imiona, nazwisko i numer PESEL) i podaje adres e-mail oraz numer telefonu komórkowego. Po potwierdzeniu zapoznania się z klauzulą dot. przetwarzania danych osobowych użytkownik może przejść do podsumowania wniosku i kliknąć przycisk "wyślij". Na podany numer telefonu otrzyma on SMS z kodem, którym potwierdza się wysłanie wniosku.

Przeczytajcie także: Polska firma opracowała serwis dla klientów brytyjskiego ubezpieczyciela

Procedura ta, jak widać, może być dość skomplikowana dla osób w podeszłym wieku, dlatego można mieć wątpliwości, czy mimo udogodnień na etapie wideorozmowy seniorzy poradzą sobie z samodzielnym założeniem profilu. W opisie rozwiązania dostępnym na rządowych stronach można zresztą znaleźć poradę, by podczas przygotowań skorzystać z pomocy osoby, która na co dzień używa internetu i urządzeń elektronicznych. Wsparcie dzieci lub wnuków może się również okazać niezbędne w przypadku tych seniorów, którzy nie posiadają swojego adresu e-mail.

Przypomnijmy, że tymczasowy Profil Zaufany został wprowadzony w kwietniu zeszłego roku, aby ułatwić obywatelom korzystanie z usług publicznych w dobie pandemii. W odróżnieniu od tradycyjnego PZ jest on ważny tylko przez trzy miesiące od potwierdzenia. Ma jednak jedną dużą zaletę – mogą go założyć również te osoby, które nie posiadają konta w banku umożliwiającym skorzystanie z tej usługi, i nie wymaga wizyty w urzędzie czy na poczcie w celu potwierdzenia tożsamości. Weryfikacja jest bowiem dokonywana przez internet, podczas wideorozmowy z urzędnikiem.

Fot. freepik.com/karlyukav

KATEGORIA
CIEKAWOSTKI
UDOSTĘPNIJ TEN ARTYKUŁ

Zapisz się do newslettera

Aby zapisać się do newslettera, należy podać adres e-mail i potwierdzić subskrypcję klikając w link aktywacyjny.

Nasza strona używa plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie polityka cookies