Do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wpłynęły wnioski dotyczące wycieczek kilkuset tysięcy osób
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podaje, że wypłacił już ponad 208 mln zł podróżnym, których wycieczki nie odbyły się z powodu pandemii. Jak mogliście przeczytać w serwisie cashless.pl, wnioski o zwrot środków za odwołane wycieczki można było składać wyłącznie online, za pośrednictwem portalu Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego (obsługiwanego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny). W tym celu należało założyć konto na stronie TFG, zdalnie potwierdzając swoją tożsamość za pomocą serwisu login.gov.pl (z wykorzystaniem Profilu Zaufanego, e-dowodu lub mojegoID), a następnie wypełnić odpowiedni formularz.
Organizatorzy turystyki i ich klienci mieli na to czas od 1 października do 31 grudnia 2020 r. W tym okresie do TFG zgłosiło się 298 touroperatorów, odpowiadających za lwią część rynku, a złożyli oni wnioski dotyczące ponad 90 tys. podróżnych, z którymi zawarli umowy o udział w imprezie turystycznej. Przekłada się to na konieczność dokonania zwrotów za wycieczki nawet kilkuset tysięcy osób, najczęściej bowiem klient wykupuje w ramach jednej umowy wyjazd również dla innych członków rodziny czy dla znajomych. Łączna kwota wypłat wynikająca z wniosków złożonych przez organizatorów to prawie 280 mln zł, jednak UFG szacuje, że po odrzuceniu spraw zdublowanych i nieuzasadnionych wyniesie ona ok. 260 mln zł. Oznacza to, że wystarczy środków dla wszystkich podróżnych – na ten cel przeznaczono bowiem 300 mln zł.
Fundusz zaznacza, że z szacowanej łącznej kwoty 260 mln zł do tej pory wypłacił prawie 80 proc., a w niedługim czasie należne środki trafią już do wszystkich podróżnych. Pieniądze wypłacane są ciągle, a skala zwrotów w ciągu jednego dnia waha się od kilkuset tysięcy złotych do kilku milionów. Wnioski, które pozostały do wypłaty, to m.in. takie, w których dane przekazane przez podróżnych nie pokrywają się z tymi raportowanymi przez organizatorów. Zanim bowiem Fundusz wypłaci środki, zestawia informacje przekazane przez turoperatora z wnioskiem klienta.