Ustawa zakładająca utworzenie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego została skierowana pod obrady Sejmu
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny przymierza się do utworzenia Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego. Na stronie UFG pojawiła się informacja o rozpoczęciu procedury rozeznania rynku w przedmiocie zaprojektowania, budowy i utrzymania e-usług DFG.
Deweloperski Fundusz Gwarancyjny miałby stanowić mechanizm, który zwiększy ochronę osób kupujących nowe mieszkanie w przypadku upadku firmy deweloperskiej i wyeliminuje ryzyko utraty przez nabywców środków finansowych na mieszkaniowych rachunkach powierniczych. Pomysł jego utworzenia zawarto w rządowym projekcie ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz o Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Projekt, przyjęty przez Radę Ministrów, został skierowany pod obrady Sejmu.
Jeśli ustawa o DFG zostanie uchwalona, to nowe przepisy wejdą w życie z rocznym vacatio legis. Oznacza to, że UFG, któremu planuje się powierzyć budowę DFG, będzie miał 12 miesięcy na przygotowanie odpowiedniej infrastruktury. Dlatego zawczasu instytucja zaczyna analizować, jak pracochłonne będzie to zadanie. – Postępowanie RFI wynika z tego, że Fundusz musi wiedzieć, ile miałoby kosztować zbudowanie systemu do DFG, jeśli ustawodawca przypisze nam takie zadanie – mówi Damian Ziąber z UFG.
Zgodnie z założeniami ustawy Deweloperski Fundusz Gwarancyjny miałby stanowić wyodrębniony rachunek w UFG. Rachunek ten byłby zasilany głównie ze składek należnych od deweloperów. Z dokumentacji umieszczonej na stronie UFG można się dowiedzieć, jak Fundusz wyobraża sobie to narzędzie. Do obsługi DFG miałaby powstać platforma, która służyłaby deweloperom, bankom czy syndykom masy upadłościowej, a także nabywcom mieszkań. Ci ostatni mogliby online uzyskać dostęp do informacji o umowach deweloperskich, których są stroną, a w razie upadłości dewelopera wystąpić za pośrednictwem platformy o zwrot środków.
W specyfikacji zaznaczono, że system miałby m.in. umożliwiać obywatelom elektroniczną komunikację z DFG, a papierowe dokumenty załączane do wniosków mają być przetwarzane na postać elektroniczną za pomocą technik OCR i zapisywane w postaci rekordu systemowego. Użytkownik ma również otrzymywać powiadomienia SMS lub e-mail o zmianach statusu jego sprawy.
W założeniach do systemu przewidziano również wiele usług i udogodnień kierowanych do deweloperów i banków obsługujących rachunki powiernicze, których pełny opis znajduje się w dokumencie przygotowanym przez UFG.
UFG prowadzi już fundusze gwarancyjne dla branży ubezpieczeniowej i turystycznej.