Z badania Adyen wynika, że zdaniem 73 proc. respondentów firmy powinny być nadal dostępne w wielu kanałach nawet po zakończeniu pandemii
Adyen będzie obsługiwał płatności Manifesto. To czeska firma działająca w obszarze gastronomii, która pochwaliła się otwarciem pierwszego całkowicie bezgotówkowego food hubu, czyli centrum restauracyjnego, z którego oferty można korzystać zarówno podczas osobistej wizyty, jak i zamawiając jedzenie online. W dwóch zlokalizowanych w Pradze halach klienci mogą płacić za jedzenie wyłącznie bezgotówkowo.
Osoby zainteresowane ofertą Manifesto mogą wybierać z menu tradycyjnych lokali gastronomicznych oraz tzw. ghost kitchen, czyli restauratorów, którzy działają "za zamkniętymi drzwiami”, a ich potrawy są dostępne tylko na wynos. Ponieważ Manifesto nie jest zwykłą strefą restauracyjną, a całym zorganizowanym food hubem, klienci wybierający dostawę do domu, mogą dowolnie kompletować zamówienie z menu różnych restauracji.
Platforma płatności umożliwi Manifesto zgromadzenie w jednym miejscu wiedzy o preferencjach swoich klientów pozyskanej i z zamówień online, i z płatności bezgotówkowych w halach.
Gastronomia to jedna z branż, które w ostatnim czasie musiały bardzo szybko przestawić swój model działania i nauczyć się, jak funkcjonować przy znacznym ograniczeniu możliwości sprzedaży stacjonarnej. Adyen podkreśla, że okres pandemii wyrabia w klientach nowe przyzwyczajenia i trzeba się nastawić, że nawet po zluzowaniu restrykcji interakcje restauratorów z klientami będą bardziej zróżnicowane. Konsumenci przyzwyczajają się do interakcji cyfrowych i coraz częściej ich oczekują. Badanie przeprowadzone przez Adyen wykazało, że 73 proc. respondentów uważa, że firmy powinny zachować swoją ofertę wielokanałową po zakończeniu pandemii. Warto więc móc ich efektywnie obsługiwać niezależnie od sposobu sprzedaży i zarządzać wszystkimi danymi w jednym miejscu. Takie uspójnienie całego obszaru związanego z płatnościami w danej firmie to jeden z elementów postulowanego przez Adyen podejścia Unified Commerce. Zakłada ono, że strategia omnichannel to za mało – przedsiębiorcy nie powinni dążyć tylko do obecności w różnych kanałach sprzedaży, lecz także zarządzać nimi w zintegrowany sposób i wykorzystywać informacje pozyskane np. z transakcji online przy płatnościach stacjonarnych.
Pandemia zmieniła również stosunek klientów do kontaktu osobistego i preferowanych rodzajów płatności. Z danych Adyen wynika, że 29 proc. konsumentów martwi kontakt między osobami w restauracjach, a 51 proc. chce, aby firmy korzystały z technologii jako sposobu na zachowanie bezpiecznej odległości. Aż 54 proc. badanych oczekuje, że firma zapewni im płatności zbliżeniowe, które pozwolą uniknąć dotykania czegokolwiek. Oprócz terminali zbliżeniowych, obsługujących karty i portfele cyfrowe, takie jak Apple Pay i Google Pay, wśród sposobów ograniczenia kontaktu wskazać można również kioski samoobsługowe lub zamawianie przez aplikację.