Instytucje tweetują coraz częściej. I zyskują obserwujących
Na Twitterze swoje profile prowadzi 15 działających w Polsce banków. Większość z nich kieruje treści do klientów, informując o aktualnych promocjach, planowanych przerwach technicznych czy organizując konkursy. Tak jest choćby w przypadku Banku Śląskiego, BZ WBK czy Pocztowego.
Przeczytaj także: Raport Cashless.pl na temat aplikacji mobilnych banków
Ale kilka instytucji poprzez Twittera komunikuje się ze specjalistami. Do tej grupy należy przede wszystkim Narodowy Bank Polski, a także Citi Handlowy i Raiffeisen Polbank, który tweetuje pod nazwą "Raiffeisen o Rynkach".
Osobliwym przypadkiem jest mBank, który ma dwa profile. Jeden kierowany do klientów a drugi: "mBank Research", przeznaczony dla specjalistów. Do ekspertów tweetuje także Alior poprzez profil Biuro Maklerskie Alior Bank.
Przeczytaj także: Oszustw kartami było rekordowo dużo
Banki są na Twitterze coraz aktywniejsze, o czym świadczy liczba zamieszczanych tam informacji. Od sierpnia ubiegłego roku, kiedy poprzednim razem przygotowywałem raport na ten temat, zamieściły ponad 7 tys. tweetów. Od początku swojego istnienia na Twitterze do sierpnia 2014 roku tweetowały łącznie tylko 6,5 tys. razy.
Najaktywniejsze profile to mBank Research, Raiffeisen o Rynkach oraz mBank. Najmniej aktywny a raczej kompletnie martwy jest profil Meritum Banku, na którym nie pojawiło się nic nowego od października 2011 roku. Brakuje danych dla Alior i Pocztowego, gdyż nie uwzględniłem ich w poprzednim zestawieniu.
Ranking aktywności
Pozycja | Bank |
Liczba tweetów od sierpnia 2014 r. |
Liczba tweetów łącznie |
1 | mBank Research | 1403 | 1699 |
2 | Raiffeisen o Rynkach | 1275 | 1275 |
3 | mBank | 940 | 2794 |
4 | Ekspert PKO | 842 | 1027 |
5 | BZ WBK | 479 | 548 |
6 | Citi Handlowy | 393 | 1307 |
7 | ING Bank Śląski | 323 | 661 |
8 | NBP | 232 | 1181 |
9 | Moje Inteligo | 223 | 1171 |
10 | Idea Bank | 133 | 1085 |
11 | Euro Bank | 80 | 80 |
12 | Bank Smart | 2 | 17 |
13 | Meritum Bank | 0 | 1 |
14 | BM Alior Banku | b.d. | 656 |
15 | Bank Pocztowy | b.d. | 318 |
Razem | 7299 | 13820 |
Aktywność procentuje wzrostem liczby obserwujących, których banki mają już ponad 23 tys. Poprzednio było ich mniej niż 10 tys. Największym zainteresowaniem cieszą się profile NBP, BZ WBK i mBanku. W rankingu liczby obserwujących największy skok w porównaniu z sierpniem ub. roku odnotował profil BZ WBK – awans z pozycji szóstej na drugą.
W tabeli brakuje kompletnych danych dla kilku banków ze względu na fakt, że nie uwzględniłem ich w poprzednim zestawieniu lub pojawiły się na Twitterze niedawno, jak np. Euro Bank.
Ranking popularności
Pozycja | Bank | Obserwujący |
Pozycja VIII 2014 |
Obserwujący VIII 2014 |
1 | NBP | 7382 | 1 | 5482 |
2 | BZ WBK | 5085 | 6 | 302 |
3 | mBank | 3554 | 2 | 1833 |
4 | Bank Śląski | 2341 | 3 | 479 |
5 | mBank Research | 1211 | 5 | 336 |
6 | Citi Handlowy | 1008 | 4 | 429 |
7 | Idea Bank | 615 | 8 | 199 |
8 | Raiffeisen o Rynkach | 575 | b.d. | b.d. |
9 | Ekspert PKO | 365 | 9 | 87 |
10 | BM Alior Banku | 327 | b.d. | b.d. |
11 | Moje Inteligo | 266 | 7 | 200 |
12 | Bank Pocztowy | 121 | b.d. | b.d. |
13 | Euro Bank | 101 | b.d. | b.d. |
14 | Bank Smart | 76 | 10 | 39 |
15 | Meritum Bank | 66 | b.d. | b.d. |
Razem | 23093 | 9386 |
Pomimo wzrostu zainteresowania profilami banków na Twitterze należy zauważyć, że wciąż jest ono znikome w porównaniu z Facebookiem. Tam funpage tylko jednego mBanku ma niemal 10 razy więcej fanów, niż wszystkie banki razem wzięte na Twitterze.