Instytucje tweetują coraz częściej. I zyskują obserwujących
Na Twitterze swoje profile prowadzi 15 działających w Polsce banków. Większość z nich kieruje treści do klientów, informując o aktualnych promocjach, planowanych przerwach technicznych czy organizując konkursy. Tak jest choćby w przypadku Banku Śląskiego, BZ WBK czy Pocztowego.
Przeczytaj także: Raport Cashless.pl na temat aplikacji mobilnych banków
Ale kilka instytucji poprzez Twittera komunikuje się ze specjalistami. Do tej grupy należy przede wszystkim Narodowy Bank Polski, a także Citi Handlowy i Raiffeisen Polbank, który tweetuje pod nazwą "Raiffeisen o Rynkach".
Osobliwym przypadkiem jest mBank, który ma dwa profile. Jeden kierowany do klientów a drugi: "mBank Research", przeznaczony dla specjalistów. Do ekspertów tweetuje także Alior poprzez profil Biuro Maklerskie Alior Bank.
Przeczytaj także: Oszustw kartami było rekordowo dużo
Banki są na Twitterze coraz aktywniejsze, o czym świadczy liczba zamieszczanych tam informacji. Od sierpnia ubiegłego roku, kiedy poprzednim razem przygotowywałem raport na ten temat, zamieściły ponad 7 tys. tweetów. Od początku swojego istnienia na Twitterze do sierpnia 2014 roku tweetowały łącznie tylko 6,5 tys. razy.
Najaktywniejsze profile to mBank Research, Raiffeisen o Rynkach oraz mBank. Najmniej aktywny a raczej kompletnie martwy jest profil Meritum Banku, na którym nie pojawiło się nic nowego od października 2011 roku. Brakuje danych dla Alior i Pocztowego, gdyż nie uwzględniłem ich w poprzednim zestawieniu.
Ranking aktywności
| Pozycja | Bank | 
 Liczba tweetów od sierpnia 2014 r.  | 
 Liczba tweetów łącznie  | 
| 1 | mBank Research | 1403 | 1699 | 
| 2 | Raiffeisen o Rynkach | 1275 | 1275 | 
| 3 | mBank | 940 | 2794 | 
| 4 | Ekspert PKO | 842 | 1027 | 
| 5 | BZ WBK | 479 | 548 | 
| 6 | Citi Handlowy | 393 | 1307 | 
| 7 | ING Bank Śląski | 323 | 661 | 
| 8 | NBP | 232 | 1181 | 
| 9 | Moje Inteligo | 223 | 1171 | 
| 10 | Idea Bank | 133 | 1085 | 
| 11 | Euro Bank | 80 | 80 | 
| 12 | Bank Smart | 2 | 17 | 
| 13 | Meritum Bank | 0 | 1 | 
| 14 | BM Alior Banku | b.d. | 656 | 
| 15 | Bank Pocztowy | b.d. | 318 | 
| Razem | 7299 | 13820 | 
Aktywność procentuje wzrostem liczby obserwujących, których banki mają już ponad 23 tys. Poprzednio było ich mniej niż 10 tys. Największym zainteresowaniem cieszą się profile NBP, BZ WBK i mBanku. W rankingu liczby obserwujących największy skok w porównaniu z sierpniem ub. roku odnotował profil BZ WBK – awans z pozycji szóstej na drugą.
W tabeli brakuje kompletnych danych dla kilku banków ze względu na fakt, że nie uwzględniłem ich w poprzednim zestawieniu lub pojawiły się na Twitterze niedawno, jak np. Euro Bank.
Ranking popularności
| Pozycja | Bank | Obserwujący | 
 Pozycja VIII 2014  | 
 Obserwujący VIII 2014  | 
| 1 | NBP | 7382 | 1 | 5482 | 
| 2 | BZ WBK | 5085 | 6 | 302 | 
| 3 | mBank | 3554 | 2 | 1833 | 
| 4 | Bank Śląski | 2341 | 3 | 479 | 
| 5 | mBank Research | 1211 | 5 | 336 | 
| 6 | Citi Handlowy | 1008 | 4 | 429 | 
| 7 | Idea Bank | 615 | 8 | 199 | 
| 8 | Raiffeisen o Rynkach | 575 | b.d. | b.d. | 
| 9 | Ekspert PKO | 365 | 9 | 87 | 
| 10 | BM Alior Banku | 327 | b.d. | b.d. | 
| 11 | Moje Inteligo | 266 | 7 | 200 | 
| 12 | Bank Pocztowy | 121 | b.d. | b.d. | 
| 13 | Euro Bank | 101 | b.d. | b.d. | 
| 14 | Bank Smart | 76 | 10 | 39 | 
| 15 | Meritum Bank | 66 | b.d. | b.d. | 
| Razem | 23093 | 9386 | 
Pomimo wzrostu zainteresowania profilami banków na Twitterze należy zauważyć, że wciąż jest ono znikome w porównaniu z Facebookiem. Tam funpage tylko jednego mBanku ma niemal 10 razy więcej fanów, niż wszystkie banki razem wzięte na Twitterze.