Usługa o nazwie e-meldunek umożliwia za pośrednictwem strony obywatel.gov.pl m.in. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy
Ministerstwo Cyfryzacji informuje w noworocznym komunikacie prasowym o uruchomieniu nowej funkcji na stronie obywatel.gov.pl. Za jej pośrednictwem od dzisiaj możecie zameldować na pobyt stały lub czasowy siebie, niepełnoletnie dziecko lub, będąc pełnomocnikiem, także inną osobę.
Aby skorzystać z nowej możliwości należy wejść na stronę obywatel.gov.pl, wybrać usługę "meldunek" i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym – możecie go aktywować za pośrednictwem serwisu transakcyjnego jednego z banków. Następnie należy określić kogo chcecie zameldować oraz czy będzie to pobyt czasowy czy stały. Ministerstwo Cyfryzacji zaznacza, że na tym etapie mogą być potrzebne załączniki, np. skan dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do lokalu, w którym chcecie się zameldować.
System pozwala na wysłanie wypełnionego wniosku online do właściwego urzędu – zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego adresu zameldowania. Urząd zrealizuje wniosek od razu po otrzymaniu zgłoszenia. Resort cyfryzacji zaznacza, że w niektórych sytuacjach może być konieczne okazanie oryginałów dokumentów i wówczas bez wizyty w urzędzie się nie obejdzie.
E-meldunek jest zasadniczo bezpłatny. 17 zł kosztuje tylko zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. Można o nie wnioskować online zaznaczając we wniosku meldunkowym odpowiednie pole. Do wyboru jest kilka sposobów odbioru zaświadczenia: osobiście w urzędzie, tradycyjną pocztą lub w wersji elektronicznej, wysyłanej na skrzynkę ePUAP.