Z systemu umożliwiającego przeniesienie konta bankowego korzysta kilka, kilkanaście tysięcy osób kwartalnie
Z opublikowanych właśnie przez KIR danych wynika, że w II kw. bieżącego roku system Ognivo do zmiany banku wykorzystało ponad 9,7 tys. osób. To mniej więcej tyle samo co w okresie od stycznia do marca, gdy bank zmieniło przez Ognivo bez mała 9,9 tys. klientów. Sporo mniej jednak niż w II kw. roku ubiegłego, gdy liczba ta wynosiła 14,5 tys. 2016 rok był zresztą rekordowy dla Ogniva – rachunek przeniosło wówczas przez ten system prawie 41 tys. osób.
Przeczytajcie także: 300 tys. osób założyło PZ przez banki
Jak widzicie liczby nie powalają. Z danych Związku Banków Polskich wynika bowiem, że internetowych rachunków osobistych, z których klienci aktywnie korzystają, jest na rynku ponad 15 mln. Te kilka czy kilkanaście tysięcy kwartalnie przenoszonych przez Ognivo to wynik skromny w porównaniu np. ze statystykami dotyczącymi osób zmieniających operatora telefonii komórkowej, których jest wielokrotnie więcej.
Tam jednak migrując między usługodawcami można zachować dotychczasowy numer telefonu. Zakładam, że gdyby podobne rozwiązanie wprowadzono do systemu pozwalającego na zmianę banku statystyki szybko by się poprawiły co wpłynęłoby pozytywnie na pozycję klientów w stosunku do instytucji finansowych. Do tego potrzebne byłyby jednak spore zmiany w prawie. Obecnie w skład numeru konta osobistego wchodzi element oznaczający bank, a nawet konkretny oddział, w którym rachunek jest prowadzony.
Przeczytajcie także: Alior rozwija wideoweryfikację
W celu przeniesienia rachunku z dotychczasowego banku do innego, z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo, należy złożyć wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. Równocześnie w taki sam sposób można złożyć wniosek o zamknięcie rachunku bankowego. Ognivo umożliwia przeniesienie takich usług jak: przekazanie środków, zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku oraz przekazania informacji o dokonanej zmianie odpowiednim instytucjom, np. urzędowi skarbowemu czy ZUS. Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, do którego rachunek jest przenoszony.